...

En hälsning...

Semester o resorPosted by Sara 2010-07-10 11:50

Midsommar i Fjällbacka-10

Jag skriver verkligen aldrig här inne längre...men nu fick jag ett litet ryck. Det har hänt så mycket på sistonde, bara roliga saker faktiskt och det är ju skoj. Vi har bland annat firat vår 1 åriga bröllopsdag. Anledningen till att jag blev sugen på att skriva här nu är för att vi åker på semester imorgon. Imorgonbitti tar vi nämligen bilen och kör ner mot Italien, med en del stopp på vägen i Tyskland och Österrike. På hemvägen blir det också något stopp i Schweitz. Det ska bli gött att komma iväg och rå om varandra. Gillar att dokumetera vår semestrar så jag hoppas kunna lägga in lite bilder när vi kommer hem efter ca 2 veckor.

Önskar er alla en fin sommar!

• Comments(4)//blogg.petersara.se/#post775

Längtar...

Semester o resorPosted by Sara 2010-03-30 20:24

..efter sommar och fler resor! Sitter nämligen och kikar på bilderna från vår bröllopsresa i fjol. Längtar tillbaka till att bara vara ledig och njuta av livet! Resa är det bästa som finns! Våren är så seg här hemma nu...den kommer liksom inte riktigt igång...det är väl därför jag redan längtar bort igen trots att vi nyss kom hem från Paris.

Annars idag så har jag jobbat, varit på utbildning och hunnit med en snabbfika med Vallen o Lotta och ska strax ut på en joggingtur innan det blir dags för sängen. Trött som tusan!

Bilden är från juli-09 på vår bröllopsresa till Kaliforninen. Här sitter jag i en hamn i San Diego.

• Comments(1)//blogg.petersara.se/#post772

Paris 2010

Semester o resorPosted by Sara 2010-03-27 13:55

Imorgon är det en vecka sedan vi kom hem från underbara Paris! Underbart är verkligen ordet som beskriver den staden perfekt! Andra gången jag och Peter är där tillsammans och måste säga att staden levde upp till de skyhöga förväntaningar jag hade eftersom första gången vi var där tillsammans var så bra! Det bästa av allt var inte alla sedvärdheter vi såg utan att bara strosa runt och sitta på olika cafen och njuta av våren och allt liv runt omkring. Hotellet var mysigt och låg bra vid place Abesse i Mont Martre precis vid nergången till tunnelbanestationen och det var bra eftersom vi färdades med den kors och tvärs genom Paris hela dagarna. Inte heller helt fel att vakna upp på morgonen och dra undan gardinerna och se Eiffeltornet från sitt hotellrum. :) Åh vill tillbaka! Våren hade kommit dit på riktgt också..någon dag var det 18 grader o sol. Då gällde det att njuta eftersom man visste vad som väntade när man skulle komma hem...(fortfarande snö här även om det börjat töa). Men vissa dagar regnade det också på kvällarna och då var det kallare. Typiskt nog hände detta kvällen vi skulle till Barrio latino o dansa. Som tur var dansade vi oss varma där inne! ;)

Några bilder från resan...kanske kommer fler i framtida inlägg för den här resan kommer jag leva länge på nu. :)

• Comments(4)//blogg.petersara.se/#post771

Vårkänslor!

Semester o resorPosted by Sara 2010-03-15 22:00

Hej på er!

Åh nu är det vår i luften tycker ni inte det? Trots att snön ligger ungefär lika tjock som förut så är det så härligt med all sol och att det börjar smälta undan i alla fall lite på vägarna. Det gör en så glad! Men något som gör mig ännu gladare är att jag och Peter ska åka till Paris på onsdag! Vi ska ha en riktigt mysig långweekend där ons-sön. Jag längtar verkligen efter att sitta och njuta på ett parisiskt cafe i vårsolen. Såg på vädret att det kan bli upp emot 16-17 grader när vi är där. Håller tummarna för att det stämmer! :) Att möta våren i Paris har man ju hört är underbart så jag har höga förhoppningar hehe! :)

Tack ni som kommenterat och stöttat oss under vintern. Äntligen kan jag säga att livet leker igen!

Bild från Alstern i februari.

Nu lämnar vi snön bakom oss, hörs när vi kommer hem! Kanske berättar jag då lite om vad vi gjort under vintern och sådär...vi har ju faktiskt bland annat hunnit fylla 25 båda två. Därav Parisresan som är Peters 25-årspresent från mig.

På återseende

• Comments(5)//blogg.petersara.se/#post770

England imorgon

Semester o resorPosted by Sara 2009-11-03 16:31

Kom nyss hem från jobbet. Om en liten stund bär det av mot Stockholm och imorgon bitti flyger vi vidare mot Manchester med slutdestination Chesterfield. Pernilla min kusin bor där med sin pojkvän, så där ska vi vara ända tills på söndag. Ser verkligen fram emot det och semester! Bara slappa och umgås. :)

Måste packa ner det sista nu och invänta maken. :)

Så om ni inte hör nåt från oss på ett tag så vet ni varför ;)

stor kram

• Comments(1)//blogg.petersara.se/#post759

Los Angeles (del 3)

Semester o resorPosted by Sara 2009-09-25 21:57

Efter att ha bott i Hollywood i tre nätter åkte vi vidare mot Anaheim för att uppelva Disney world! Ända sedan jag var liten och gick på Disney world i Paris med min faster och B-Å har jag drömt om att komma tillbaka! Det var supercharmigt att se det även som vuxen. Alla miljöer, Mussepigg värld,, slott och allt vad vi stötte på när vi strosade omkring och åt popcorn och åkte lite karuseller. Detta var i själva Disneydelen av parken. Efter några timmar gick vi över till Californa avdenture delen som är mer vuxeninriktad och åkte lite häftigare karuseller! Vi är riktiga fegisar när det gäller läskigt höga och snabba karuseller (läs: främst Peter;)) så vi var skitnöjda när vi i slutet av dagen vågade åka California Screaming. Det är den häftigaste och högsta berg och dalbana som jag vågat åka! Den var trasig en stund innan vi skulle åka så vi tveckade en lååång stund innan vi bestämde oss för att verkligen åka den! Frågan är vart mitt mod vad gäller karuseller tagit vägen...när jag var liten hade jag inte problem att kasta mig upp i diverse höga och snurrande monster. :)

I sagans värld :)

The Nemo ride tyckte vi om, det var en ubåt som visade Nemos värld på olika sätt..

Klassiska Disneyparaden

Mycket folk.......och långa köer i värmen...ni ser kön i bakgrunden. Vi är nu typ halvvägs...så här var det typ till varenda åkattraktion, vilket var ett stort minus! På Universal hade vi lite mer flyt även om vi köade en del där med.Berg och dal banan California Screaming gav vi oss till slut på!

Vi åkte även Mickey Mouse wheel (syns på bilden under) Den var riktigt läskig...inte nog med att den var hög..utan vagnarna svajade enormt mycket fram och tillbaka när hjulet snurrade. Vi delade vagn med två mexicanskor och vi ömsom skrek av skrev och pratade med varande (de lyckades även knäppa ett kort på oss mellan skriken). Vi kom om någon anledning in på skillnaden mellan bilvägarna i Sverige och USA/Mexico och de kom fram till att de avskydde tvåfiliga vägar och hade svårt att förstå hur vi kunde köra på sådana småvägar...hehe tänkte vi... här får man vara glad om man får en omkörningsfil på några kilometer som komplement till de enfiliga vägarna...

Vi stannade till stängning såklart! Fanns ju att göra om man säger så...Riktigt fin var nattparaden!

Det blev en heldag på Disney world och två nätter i Anaheim innan vi begav oss vidare längs kusten mot San Diego! Mer om det i nästa inlägg om resan!

• Comments(4)//blogg.petersara.se/#post748

Los Angeles del 2

Semester o resorPosted by Sara 2009-09-25 21:11

Sist jag skrev om bröllopsresan så nämnde jag att jag skulle återkomma till Hollywooddeln av resan med bilder från Universal studios.

Universal studios var verkligen en upplevelse! Man kan säga att Universal studios är uppdelat i två delar en ren nöjesdel med åkattraktioner som är skapta efter filmteman, tex the Mumie ride, The Jurassic parc ride osv och sedan finns en del där man får se själva inspelningsplatserna till många filmer och serier och känna på olika specialeffekter. Vi gillade verkligen Universal studios, båda delarna! Vissa specialeffekter var hur häftiga som helst! Vi fick bland annat vara med om en jordbävning nere i en tunnebana och jag lovar att det verkligen kändes och såg ut som om man var mitt i det på riktigt! Även om man blev ganska blöt i vissa scener så satt man tryggt i bussen. Tur!

Ska ut och åka Studio touren

Inspelningsplats från Hajen filmen...det dök även upp en haj ur vattnet och anföll oss några minuer senare..

Wysteria Lane för alla Desperate House wife älskare.

Det fanns hur många fler inspelningsplatser som helst att visa såklart men finns inte riktgt utrymme här...

Filminspirerade miljöer även i Universals åkattraktionsdel

En av bilarna från 2 fast 2 furious

Vår favoritåktur var the Simpson ride. Den var ny för i år. Häftigare simulator har jag aldrig åkt och vi testade det flesta både på Universal och på Disney world! Riktigt mycket drag i den!

The Jurassic parc ride var blöt...

Peter diggade mitt backslick efter den åkturen ovan...haha..vi var verkligen genomblöta!!!

Åker man till LA tycker jag definitivt att Universal studios är värt ett besök, för även om man inte tycker om åkatraktioner så man har ju Studio touren att se fram emot och roliga miljöer att strosa i.

• Comments(1)//blogg.petersara.se/#post747

Los Angeles (del 1)

Semester o resorPosted by Sara 2009-08-10 15:03

Resan fortsätter....

Vi var inne på resans sjunde dag och vi hade nu bilat ner hela kuststräckan från San Franscisco och äntligen nådde vi Los Angeles! Möttes först av vackra Malibou där vi spanade för fullt på de pampiga kåkarna som låg efter kusten...inga kändisar såg vi dock. Var beredd med kameran i fall att..men icke då...

Tills slut kom vi i alla fall fram till Santa Monica beach där vi såklart gjorde ett stopp och promenerade lite på stranden och ute på Santa Monicapiren. Spanade efter snyggingen Cody från Baywatch bland badvakterna men tyvärr haha...men badvaktstornen såg precis ut som på film iaf. :)

Jag nöjd över att badvaktstornen såg ut precis som på tv hehe

Peter med Santa Monica piren bakom sig

Efter någon timme vid stranden och lite fika på piren så åkte vi vidare mot Hollywood, vilket vi trodde skulle ligga ganska nära Santa Monica. Enligt kartan får man den uppfattningen tycker jag. Men det tog ett bra tag innan vi kom dit. Avstånden i LA är helt sjuka...tur att vi hade bil där! (och tur att Peter körde på de åttfiliga vägarna;) )

Vi bodde på ett jättebra hotell en minut från Hollywood boulevard. Trevligaste hotellet vi bodde på under hela resan tror ja. Det var både billigt (med tanke på läget och hade supertrevlig personal! Klar fördel då vi hade mött en del surisar på vissa andra ställen))

På Hollywood blvd var det såklart superturistigt med alla turister, showfolk, kändisars handavtryck, Walk of fame mm. ;) Står typ utklädda männikor överallt som vill att man ska ta kort på dem så att de får dricks. Så det är inte speciellt glammigt i Hollywood som man kanske tror, men var kul att se! :) Inga kändisar såg vi där heller...

Jag hittade Destinys childs stjärna

Fick Peter att ställa upp på kort med några utklädda "playboy bunnies" hehe...han tyckte nog mest det var pinsamt ;)Vi fick tips av hotellpersonalen hur man skulle ta sig till en utsiktsplats nära Hollywoodskylten så det var vi såklart tvungna att göra. Tack vare gps:en hittade vi! Snirkligt värre var de att köra! Men till slut var vi uppe.

Peter med the sign :)Vi var även på Universal studios när vi var i Hollywooddelen av LA. Har inte lagt in de bilderna än...så de lägger jag till senare..

Det kommer mera!

• Comments(2)//blogg.petersara.se/#post730

Highway one

Semester o resorPosted by Sara 2009-08-05 09:33

Godmorgon på er! Tänkte jag skulle fortsätta berätta lite om resan..Nu Highway one biten. Tyvärr funkar inte alla bilder att lägga ut på den här bloggen eftersom vissa är tagna med vidvinkel.. (Peter hjälp?) Men lite bilder funkar allt.

Resan fortsatte med att vi hämtade ut vår bil mitt i centrala San Fransisco på morgonkvisten. Kanske inte bästa upphämtningsstället vid närmare eftertanke... Det är ju inte så kul att som ovan börja köra mitt i storstan. Tur att det inte var jag bakom ratten! Men Peter klarade det galant som tur var (med min kartläsning...hehe nee snarare gps:ens..) och snart var vi på väg längs kusten. Först förbi Santa Cruz och Monterrey där vi gjorde ett litet stopp och gick ut på piren i Montereys Fishermans wharf och kikade ut över båthamnen och på sälarna som stack upp här och var.

Peter längst ut på piren i Monterey!

Vidare åkte vi ut på 17 mile drive, som är en jättefin bit av highway one. Den slingrar sig längs kusten ofta väldigt högt upp men också längs flera fina stränder. Där låg det även massor av pamiga villor, eller snarare slott...vi hörde något om att det fanns villor i 200 miljoners klassen. Jättefin väg att köra men tyvärr var det väldigt dimmigt på vissa sträckor så man såg inte utsikten så bra som man skulle kunnat. Men men vi stannade och tog lite kort...

Lite kärlek vid en strand längs 17 mile drive

Vi fotade även ringarna

17 mile drive mynnar ut i det pittoreska sammhället Carmel by the sea som är ett litet samhälle precis vid havet. Där övernattade vi en natt i ett rum som luktade lika gammalt som samhället såg ut hehe! Vädigt gulligt i staden och deras strand är otrolig men överlag kändes stället för snobbigt för oss. Det är många rika och kända som semesterar där och det märktes på en restaurang vi var att de inte uppksattade vanliga männsikor där...vi blev tittade snett på för att vi frågade om de inte hade vinflaskor i 20-30 dollars klassen...nej det hade de minnsann inte utan deras priser startade på minst 50 dollar. Jahapp...det blev ett varsit glas istället. Clint Eastwood har tydligen varit borgmästare där tidigare och staden har massor av konstiga regler. Ecxempelvis så är inga brevlådor är tillåtna, inga höga klackar, inga neoskyltar, snabbmatskedjor, inga husnummer mm.

Carmels strand är otroligt fin!

Peter vid ett giganiskt träd i Carmel...kanske är det lika gammalt som staden som är byggt i slutet av 1800 talet hehe ;) Dagen därpå åkte lämnade vi Carmel och åkte vidare lägs higway one. Försökte stanna i bland och fota lite men tyvärr var det dimmigt när man kom upp på de höga höjderna.

Jag pausar längs vägen med vår hyrbil bakom

Jag spanade för fullt efter delfiner men tyvärr såg vi inga. Däremot flera sälar och sjölejon som låg överallt på klippr och solade. Bäst att akta sig...

Efter att ha kört i en halv dag ungefär så nådde vi andra övernattningstället längs highway one, Santa Barbara! Vi var så trötta när vi kom dit så vi blev överlyckliga när vi upptäckte att hotellet hade pool. Här var det mycket varmare än i Carmel mer det väder man tänker på när man hör Kalifornien. Sedan kikade vi på en film på kvällen på hotellrummet. Välbehövligt med lite avslappning! Dagen därpå när vi skulle lämna Santa Barbara åkte vi ner till deras hamn och strosade runt där och åt lunch innan vi åkte vidare mot Los Angeles. Väldigt mysigt i Santa Barbara!

Bad och vi var överlyckliga hehe!

Peter hittade såklart bilar överallt som han "kunde tänka sig" hehe! Här en fin mustang vi såg i Santa Barbara.

Vi närmar oss LA

Vi hade inte alltför långt kvar till Los Angeles efter Santa Barbara, ca 10 mils kustkörning längs fina stränder. Mer om Los Angeles i nästa inlägg!

• Comments(1)//blogg.petersara.se/#post727

San Fransisco

Semester o resorPosted by Sara 2009-07-30 15:29

Nu är jag mitt i tvättstök efter resan och Peter är och fixar med vår bil...som la av igen dagen innan vi skulle åka på resan...första dagen den la av var två dagar innan bröllopet...alltid vid så lägliga tillfällen. Tur att Peters pappa har en bil extra som vi kan låna.

Resan var verkligen allt vi hoppats på! Några missöden har såklart hänt...ingen resa är väl utan sådana...Tänkte jag skulle visa lite bilder från våra första dagar i San Fransicso till att börja med.

Första dagen anlände vi på kvällen i San Fransisco så det var bara att gå och lägga sig...men vi var helt slut efter resan dit av förståeliga själ. (Ditresan går att läsa om under ett tidigare inlägg.) Vaknade upp pigga dagen därpå och började kika runt i Fischermans Wharf, området där vi bodde. Det första vi såg när vi kom ner till hamnen och kikade ut var fängelset Alcartaz som ligger ca 2 km ut kilometer ut i havet, innanför Goldengate bron. Det ansågs på sin tid (stängdes 1962) som väldigt rymningsäkert då det är iskallt vatten runt fängselet och en del hajar. San Fransicso är över lag är kyligare än de övriga ställena vi besökte i Kalifornien. Här behövde vi ofta tröja eller jacka för att inte frysa. Extra kyligt var det ute vid Alcatraz dit vi tog en båttur senare den första dagen och gick på guidning med hörlurar i öronen.

Alcatrazfängelset på ön i bakgrunden

Jag "på toa" i en fängeselcell

Fishermans Wharf var roligt att gå runt i med sina pirer och resturanger. Väldigt turistinriktat dock. Vi var såklart ut på kända Pier 39 och längst där ute låg sjölejonen som vi hade hört talas om. Det var mängder av dem!

Mängder av sjölejon låg och solade...det var ett himla väsen när de gruffades. Lite av San Francisco i bakgrunden.

Fischermans Wharf är väldigt matinriktat med massa gotteshoppar. Här kunde man köpa 36 dounats till specpris. Tyckte vi lät kul..varför ta en när man kan ta 36 liksom? Väldigt amerikanskt. :) Vi såg även jordgubbar stora som hus...undrar vad det var i dem?

En av favoritresturagerna som vi åt på ute på Pier 39 är Bubba Gump som helt hämtat intspiration från filmen Forrest Gump. Goda räkor åt vi där! När man inte ville att servetrisen skulle komma vände man fram skylten Run Forrest run..ville man däremot något så vände man på den och där stod det Stop Forrest stop.

Dag 3 tog vi båt från San Francisco över dagen till Napa Valley där det odlas mängder av vindruvor och tillverkas Kaliforniskt vin. Vi hade bokat en tur med ett gammeldagståg, Wine train kallas det, som åker genom Napa dalen under tiden som man äter trerätterns lunch och dricker deras vin. Väldigt mysigt var det. Innan efterrätten fick vi kliva av vid en vingård och kika lite hur det såg ut där och prova lite av just den gårdens viner. Vi fick med oss vinglas som souvenir därifrån.

Lite vinrankor

Vi stannade fyra nätter i SF och hade alltså tre heldagar på plats (eller ja egentligen två eftersom vi valde attr åka till Napa en av dagarna). På tok för lite tid egentligen då vi inte fick så mycket tid till shopping. Vi gick iof lite på Market street som är den stora shoppinggatan men vi han inte se andra områden än den vi bodde i. Vi hade också velat ta en tur till China town som tydligen är världens största China town utanför Kina men det hans inte riktigt med.

Sista dagen hyrde vi cyklar och cyklade över Goldengate till en liten söt stad på andra sidan Soselito..vilket söt stad sen! Det var riktigt häftigt att cykla över bron.

Golden gate låg en bit bort från vårt hotell...man skymtade det bara. Just den här bilden är dock tagen från Alcatraz men avståndet är ungefär detsamma skulle jag tro. Så det var några km att cykla...:)

Snygg hjälm va :)

Tjohooo! Nästan på bron

Senare på kvällen åt vi trerätters på en restaurang, Cliffhouse, som ligger högt upp på klipporna ganska nära Golden gate. Vi hade fått tips av min faster och sambo att den skulle vara bra. Och det var den verkligen! Där fick vi en fin avslutning på San Francisco-delen av resan. Det var så mysigt att sitta och äta middag och kika på medan solen sänkte sig vid i horisonten i Stilla havet.

Ute på restaurang Sutros på Cliffhouse. Snygg bild på Peters förrätt, majssoppa.

Fin utsikt från deras panoramafönster som vätte mot havet.

Nästa morgon hämtade vi ut vår hyrbil och började resan längs higway one med första målet den lilla staden (byn) Carmel. Mer om det i nästa inlägg...

Vi vill defintivt tillbaka till San Fransisco!